مراقبت های دامپزشکی

مانند هر موجود زنده، برخی از مشکلات و بیماری های رایج است که صاحبان حیوانات خانگی کوچک باید مراقب باشند تا از سالم ماندن حیوان خانگی اطمینان حاصل کنند. بنابراین بایستی مراقبت های دامپزشکی را مهم در نظر بگیرند.

یکی از دلایل محبوبیت حیوانات خانگی کوچک در بین صاحبان حیوانات خانگی این است که آنها به طور کلی مقاوم هستند. برخلاف سگها و گربه ها که باید سالانه برای انجام واکسیناسیون و درمان مراجعه کنند. حیوانات خانگی کوچک معمولاً برای معاینه نیازی به مراجعه مکرر دامپزشک ندارند. مگر اینکه بیمار شوند. برای شاد و سالم نگه داشتن بیشتر حیوانات خانگی کوچک تنها مراقبت، زیستگاه و تغذیه مناسب لازم است.

مراقبت های دامپزشکیآیا حیوانات کوچک نیاز به دامپزشک دارند؟

اکثر حیوانات اهلی خانگی کوچک که شامل همستر، جوربیل، خوکچه هندی، زرهک و سایر پستانداران کوچکتر، احتیاج به توجه زیاد و مراقبت های دامپزشکی ندارند. بسیاری از صاحبان حیوانات اهلی کوچک، حیوانات اهلی خود را برای معاینات منظم و مراقبت های دامپزشکی به دامپزشک یا کلینیک دامپزشکی نمی برند. اما در نظر داشته باشید یک معاینه سالانه می تواند مراقبت های دامپزشکی از حیوانات کوچک را فراهم کند. معاینه سالانه به صاحبان حیوانات خانگی کمک می کند تا در مورد بهداشت و مراقبت از حیوانات خانگی خود بیشتر بدانند.

چه مشکلات رایجی بر حیوانات کوچک تأثیر می گذارد؟

برخی از رایج ترین مشکلات و بیماری هایی که نیاز به مراقبت های دامپزشکی از حیوانات کوچک دارد: مربوط به مسائل دندانی، مشکلات مو، پارازیت های خارجی، کمبودهای تغذیه ای، شرایط تنفسی، مشکلات پوستی و دم مرطوب است.

مسائل دندانپزشکی

مراقب دندانهای بزرگ شده مخصوصاً در جوندگان باشید. حیوان خانگی خود را از نظر خونریزی یا التهاب در دهان و همچنین رشد بیش از حد دندانها یا ترشحات که می تواند نشانه مشکلات جدی باشد، بررسی کنید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، حیوان کوچک خود را در اسرع وقت به دامپزشک برسانید. برای جلوگیری از مشکلات دندانی، جویدنی های بی خطر را برای او فراهم کنید.

مشکلات مو

مراقب تغییرات خز یا موی حیوان خانگی خود باشید. موهایی که خشن، ریز، چرب و یا به صورت لکه دار شروع به ریزش می کنند، می توانند نشان دهنده وجود یک مشکل بزرگتر در سلامتی باشند. مشکلات مو همچنین می تواند نشانه کم آبی بدن باشد. یا می تواند نتیجه زیستگاهی باشد که به درستی راه اندازی، مراقبت یا تمیز نشده باشد.

پارازیتها

مانند سگها و گربه ها، حیوانات کوچک نیز می توانند به انگلی، از جمله شپش، کک، کنه و حتی کرم حلقوی مبتلا شوند. با دامپزشک خود در مورد چگونگی تشخیص این مسائل صحبت کنید. همچنان می توانید کارهایی که باید در مورد مراقبت های دامپزشکی حیوانات کوچک برای مشکلات انگلی انجام دهید، راهنمایی بخواهید. درمان می تواند توسط یک دامپزشک حرفه ای انجام شود. با این حال محل زندگی حیوان خانگی و تمام لوازم جانبی اگر به درستی تمیز نگه داشته شود، از بازگشت انگل جلوگیری می شود.

تغذیه

بسیاری از دارندگان حیوانات خانگی، همیشه یک کیسه “غذای حیوانات کوچک” خریداری می کنند و فکر می کنند که کافی است. اما، بسیاری از حیوانات کوچک برای حفظ رژیم غذایی سالم و متعادل، به ویتامینها و مکمل های غذایی تازه و اضافی نیاز دارند. به عنوان مثال، خوکچه هندی به مصرف مداوم ویتامین C نیاز دارد. برای تأمین تغذیه متعادل باید میوه ها و سبزیجات تازه داشته باشد. علائم تغذیه نامناسب شامل کاهش وزن، دشواری در حرکت، کاهش اشتها، خواب بیش از حد، بی حالی و حرکت ناپایدار است.

شرایط تنفسی

حیوانات کوچک خانگی، بیشتر از حیوانات بزرگتر به عفونت های تنفسی مبتلا می شوند. بخشی از دلیل این امر نوع پوششی است که به طور معمول در زیستگاه آنها استفاده می شود. پوشش های کاج یا سرو می تواند تحریک کننده باشد. انواع دیگر تختخواب ها نیز می تواند خطرناک باشد. اگر حیوان خانگی شما عطسه می کند. یا دچار مشکلات تنفسی است. یا اگر ترشحات چشم و بینی را تجربه می کند. بدانید که او دارای شرایط تنفسی مناسبی نیست. داشتن هر یک از این علائم می تواند منتهی به مسائل جدی تری شود. حتما برای مراقبت های دامپزشکی با دامپزشک متبحر تماس بگیرید.

مسائل پوستی

خارش و خشکی پوست، رایج ترین مسئله پوستی حیوان خانگی است. چیزی که پوست حیوان خانگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد، تحریک ناشی از مواد جای خواب یا واکنش آلرژیک به غذا یا مسائل محیطی است. انگل ها همچنین می توانند باعث مشکلات پوستی شوند. اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما دارای حساسیت شده است. سعی کنید پوشش جای خواب او را عوض کنید.یا هر نوع غذای جدید یا غذای مخصوص دیگر به او ندهید. با این کار ببینید آیا این مسئله به خودی خود برطرف می شود یا خیر. اگر چنین نشد، بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید.

دم مرطوب

هر کسی که تا به حال صاحب یک همستر یا نوع دیگری از حیوانات کوچک شده، چیزی در مورد دم مرطوب می داند. این شرایط همان چیزی است که به بیشتر صاحبان حیوانات خانگی کوچک هشدار داده می شوند. این بیماری با اسهال مداوم ایجاد می شود که می تواند از یک زیستگاه نجس ناشی شود. هنگامی که از پاك كردن محیط زندگی حیوانات خانگی کوچک چشم پوشی می شود. یا به تمیز کردن الکی و ساده و دیر اکتفا می شود. حیوان خانگی کوچک شما به عفونت های باكتریایی مبتلا می شود كه می تواند منجر به مرگ حیوان خانگی كوچك شود. اگر حیوان خانگی کوچک شما دم مرطوبی دارد، اطمینان حاصل کنید که او به اندازه کافی آب می نوشد تا کمبود آب بدن نداشته باشد. در مورد درمان های احتمالی هم با دامپزشک صحبت کنید.

جهت مطالعه بیشتر مطالب و مقالات مفید به مجله دنیای حیوانات مراجعه نمائید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *