ویتامین‌های موردنیاز پرندگان

شما به عنوان طرفداران و صاحبان پرنده‌های خانگی لازم است آگاهی کاملی از ویتامین‌های موردنیاز پرندگان و غذاها و ویتامین‌های آن‌ها داشته باشید. پرنده‌ها نیز مانند انسان‌ها نیاز به یک سری ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند که تامین کردن آن‌ها، زندگی سالم، طولانی و شادی را برای پرنده‌تان به ارمغان می‌آورد.

پس باید غذایی که برای او درنظر می‌گیرید، بسته به نوع پرنده‌ای که انتخاب کرده‌اید از همه لحاظ برای او مفید باشد.

ویتامین‌های موردنیاز پرندگانویتامین‌های موردنیاز پرندگان

ویتامین‌ A

یکی از رنگ های موجود در چشم دارای ویتامین A است که از شب کوری جلوگیری می کند. در صورت مبتلا شدن به بیماری اسهال خونی باید میزان ویتامین A را افزایش دهید.

از علائم کمبود این ویتامین می توان به: به هم خوردن تعادل ماهیچه، کاهش رشد و کاهش تخمک‌گذاری اشاره کرد. منبع اصلی تامین این ویتامین، گیاهانی مانند یونجه و علوفه‌های تازه هستند.

ویتامین D

این ویتامین برای جذب و ذخیره کلسیم ضروری است. کمبود آن باعث کاهش رشد چنگال‌ها و استخوان‌ها و نرم و خم شدن پاها می‌شود.

پرنده‌ها می‌توانند از نور خورشید ویتامین D مورد نیاز خود را تامین کنند. اما اگر به این صورت تأمین نشد می‌توان به غذای آن‌ها منابع ویتامین D مانند: روغن کبد ماهی اضافه کرد.

ویتامین K

این ویتامین به انعقاد خون کمک می‌کنند. پرنده‌هایی که کمبود این ویتامین را دارند از خونریزی تلف می‌شوند این ویتامین در یونجه، گوشت و ماهی وجود دارد اما باید به صورت مداوم مکمل‌های ویتامین k را به غذای آن‌ها اضافه کرد.

کمبودها

کمبود ویتامین B1

موجب تولد جوجه‌های ضعیف و دارای لرزش می‌شود و جوجه بعد از چند روز میمیرد.

کمبود ویتامین B2

منجر به فلج جوجه

کمبود ویتامین B6

افزایش احتمال مرگ جنین

کمبود ویتامین B12

کم‌خونی و در نهایت مرگ جوجه می‌شود.

مواد‌ معدنی مانند:کلسیم، فسفر و … نیز برای بدن پرنده شما لازم است.
پس بنابراین گفته شد بعضی از ویتامین ها از طریق دارو و نور خورشید تامین می‌شود و بعضی دیگر از غذاها.

ویتامین‌های موردنیاز پرندگانغذاهایی که سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها هستند

سبزیجات

مانند اسفناج، کلم، کاهو، بروکلی که آن‌ها را باید شسته و کاملاً تمیز کنید. سبزیجات تاثیر زیادی بر سلامتی پرندگان دارد چون سرشار از ویتامین است.

پرندگانی که در طبیعت زندگی می‌کنند به راحتی با غذا خوردن روی برگ‌ها این ویتامین را دریافت می‌کنند. اما نکته قابل توجه این است که پرندگان شما که در قفس هستند و به این امکان دسترسی ندارند، لازم است شما این نیاز او را برطرف کنید. مثلاً اسفناج که سرشار از امگا ۳ است باعث می‌شود پرها و پوست سالمی داشته باشند.

میوه‌ها

همه انواع میوه‌ها برای پرنده مفیداند. از آنجایی که ویتامین‌های متنوعی دارند، مانند ویتامین C و سرشار از فیبر هستند به دستگاه گوارش او کمک می‌کنند. هویج تازه و خام نیز به دلیل ویتامین‌هایی که دارد بینایی و عضلات آن‌ها را تقویت می کند.

بلال

پرندگان به بلال خیلی علاقه دارند بلال را آب‌پز کنید به او بدهید. اما هرگز به اون پاپ کورن (ذرت بو داده خانگی) ندهید چون نمک و روغن دارد و برای او مضر است.

پاستا

پرندگان به پاستا و ماکارونی هم علاقه دارند. آن‌ها را با سبزیجات ترکیب کنید و به او بدهید می‌توانید کره بادام زمینی طبیعی هم به آن اضافه کنید.

نان

سرشار از فیبر هستند و همه نوع نان برای پرنده شما مفید است. گندم که سرشار از پروتئین و کربوهیدرات است بهترین صبحانه برای پرندگان محسوب می‌شود.

انواع توت ها و میوه های تیره رنگ از آنجا که سرشار از آنتی اکسیدان هستند ویتامین‌های ضروری بدن پرندگان را تأمین می‌کنند. آب زغال آخته نیز برای او خوب است چون سرشار از ویتامین C است و سیستم ایمنی بدن او را تقویت می‌کند.

توصیه می‌شود در حد اعتدال از آب میوه‌ها به او بدهید چون قند طبیعی زیادی دارند و ممکن است برای سلامتی پرنده شما مشکل ایجاد کنند.
جهت مشاهده مقالات بیشتر به مجله سایت مراجعه نمائید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *