بیماریهای شایع پرندگان خانگی

به عنوان صاحب پرنده، مهم است که از بیماری ها و اختلالات شایع پرنده که می تواند حیوان خانگی ارزشمند شما را تحت تأثیر قرار دهد، مطلع باشید. تشخیص به موقع بیماری عامل اصلی موفقیت در درمان است. بنابراین، یادگیری برخی از بیماریهای شایع پرندگان خانگی بسیار مهم است.

هر گاه متوجه شدید پرنده شما هر یک از این علائم بیماری یا رفتار غیرمعمول را دارد، در اسرع وقت به دنبال یک دامپزشک واجد شرایط پرندگان باشید.

بیماری های شایع پرندگان خانگی

بیماریهای شایع

بیماری اتساع بطنی (PDD)

بیماری اتساع بطنی (Proventricular Dilatation Disease) یکی از گیج کننده ترین اختلالات پرندگان است. این بیماری عصبهای تأمین کننده دستگاه گوارش پرنده را تحت تأثیر قرار می دهد. گرچه می تواند عصبهای تأمین کننده سایر اعضای بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

PDD به سندرم هدر رفت ماكاو و سندرم هدر دادن طوطی نیز شناخته می شود. زیرا این بیماری معمولاً در ماكائو، طوطی های خاکستری آفریقا، طوطی های آمازون، کاکادوها و کانورها تشخیص داده می شود.

علائم PDD شامل کاهش وزن، استفراغ، تغییر در مدفوع پرنده و مقعد متورم است. بعضی از پرندگان ممکن است تا زمانی که خیلی به این بیماری مبتلا نشوند، هیچ علائمی از بیماری را نشان ندهند.

در حال حاضر، هیچ درمانی قطعی وجود ندارد، بنابراین یک دامپزشک مراقبت های حمایتی را توصیه می کند که شامل مدیریت درد باشد.

پسیتاکوز (تب طوطی)

پسیتاکوز یا “تب طوطی” نوعی باکتری کلامیدیا است که می تواند روی کلیه ها تأثیر بگذارد. این بیماری بسیار مسری است و می تواند از پرندگان به حیوانات دیگر و همچنین انسان منتقل شود.

علائم پسیتاکوز خاص نیست. اما شامل اشکالات در تنفس، عفونت چشم و التهاب، همچنین مدفوع شل و آبکی و بی حالی عمومی است.

درمان آن اغلب یک آنتی بیوتیک، تتراسایکلین است که می تواند به صورت خوراکی یا از طریق تزریق باشد. با این حال، پرندگانی که تتراسایکلین مصرف می کنند، به دلیل تأثیر دارو، نمی توانند کلسیم داشته باشند.

منقار و پیت پیسیتاسین (PBFD)

Psittacine Beak and Feather Disease یک بیماری جدی است که می تواند همه اعضای خانواده طوطی ها را درگیر کند. با توجه به شباهت بین بیماری ها، به آن “ایدز پرندگان” گفته می شود. اگرچه بیشتر پرندگان آسیب دیده زیر دو سال نیستند، اما PBFD می تواند پرندگان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد.

علائم PBFD شامل از بین رفتن پر، رشد غیر طبیعی پر، عدم وجود رشد پر، ضایعات و ناهنجاری های منقار است. اگر پرنده ای علائم خود را نشان دهد، دامپزشک ممکن است نمونه برداری از پوست و یا پر را انجام دهد.

در حال حاضر، هیچ درمانی برای PBFD وجود ندارد. بنابراین یک دامپزشک مراقبت های حمایتی را توصیه می کند که شامل مدیریت درد باشد.

ویروس پلیوم

ویروس پولیوما نوعی اختلال است که پرندگان در قفس، به ویژه طوطی ها را تحت تأثیر قرار می دهد. پرندگانی که تازه متولد شده یا نوجوان هستند بیشتر در معرض خطر هستند و این بیماری معمولاً کشنده است

علائم ویروس پلی میکروسی شامل کاهش اشتها، بزرگ شدن شکم، فلج و اسهال است. برخی از پرندگان ممکن است به هیچ وجه علائم ظاهری از خود نشان ندهند. اما ناقل ویروس هستند و ممکن است آن را در مواقع استرس ریخته و خطر ابتلا به سایر پرندگان در خانه را ایجاد کنند.

هیچ درمانی شناخته شده برای ویروس پولیما وجود ندارد. این بیماری می تواند به سرعت پیشرفت کند و میزان مرگ و میر بالایی دارد.

کاندیدا

کاندیدا یا کاندیدیازیس یک عفونت قارچی است که می تواند دستگاه گوارش همه گونه های پرندگان را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری شامل رشد بیش از حد مخمری است که به طور معمول در دستگاه گوارش یک پرنده وجود دارد

علائم رایج عفونت های کاندیدا شامل ضایعات سفید در دهان و گلو و اطراف آن، استفراغ، از دست دادن اشتها و مایعاتی است که به آرامی تخلیه می شود. ممکن است پرنده بی حال هم به نظر برسد.

بیشتر عفونت های کاندیدا با استفاده از داروهای ضد قارچ با موفقیت درمان می شوند. پرندگانی که این بیماری را دارند، اغلب به بیماری دیگری هم مبتلا می شود. بنابراین پرنده باید از نظر همه مشکلات احتمالی توسط دامپزشک معاینه و درمان شود.

توجه داشته باشید این بیماریهای شایع پرندگان خانگی با توجه به موقعیت جغرافیا و آب و هوا، پراکندگی متفاوت دارد.
جهت مطالعه مقالات بیشتر می توانید به قسمت مجله دنیای حیوانات مراجعه نمائید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *